Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą

Kilkadziesiąt występów rocznie. Niezliczona ilość kilometrów. Kilka kontynentów. Zawsze sama. Nazywa się Tamara Biakow i jest drugą po Rosie Raisie najsłynniejszą żydowską śpiewaczką operową. Pochodzi z warszawskiej Pragi, z domu przy ulicy Targowej. W latach 60. tych XX wieku trafia do Ameryki. Na pierwszym miejscu listy przebojów króluje “Hello Dolly” Louisa Armstronga, o czym Tamara dowiaduje się jeszcze na lotnisku. Jest poraniona – całe życie zakopywała trumny. Tworzy z nich kopce, w których się zapada. Czy Biakow uda się odciąć od tragicznej przeszłości i odnaleźć ukojenie w Nowym Świecie? Czy zatriumfuje?

W rolę tytułową wciela się charyzmatyczna Ewa Błaszczyk, kreśląca poruszającą opowieść o pamięci, tożsamości i historii, którą niesie każdy z nas. Sceniczny portret Tamary Biakow to rzecz o notorycznym zabijaniu przeszłości. O kacie i ofierze w jednym ciele – głodnym, złym, zazdrosnym, gryzącym, pożądającym ciele. O ranach w sercu i tych na umyśle.

fot. Katarzyna Stefanowska

Prapremiera i spektakle popremierowe odbyły się w Muzeum Powstania Warszawskiego w dniach 2–5 sierpnia 2021
Premiera w STUDIO 25 września 2021.
Kostium Madama Butterfly, wykorzystany w sesji zdjęciowej do spektaklu, został zaprojektowany przez Marka Adamskiego do widowiska multimedialnego „Madama Buterffly” w reżyserii Natalii Korczakowskiej.
Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Sfinansowano ze środków Fundacji PZU
„Ewa” Ewa Błaszczyk-Janczarska
Spektakl jest koprodukcją Teatru Studio oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Prapremiera spektaklu: 1 sierpnia 2021 roku, Muzeum Powstania Warszawskiego.
Prawa autorskie autora do w/w sztuki reprezentuje Agencja ADiT.