Obcy musi fruwać

Twórcy:
Reżyser: Wiesław Saniewski
Reżyser II: Bartosz Stasina
Współpraca reżyserska: Grzegorz Lewandowski

Asystent reżysera: Jarosław Marszewski
Scenariusz: Wiesław Saniewski
Współpraca artystyczna: Christine Hamer
Zdjęcia: Ryszard Lenczewski
Operator kamery: Stefan Kurzyp
Współpraca operatorska: Armand Urbaniak, Roman Poczapski
Oświetlenie: Andrzej Gierak, Ireneusz Kisielewicz, Dariusz Ławniczak, Klemens Michniak
Scenografia: Tadeusz Kosarewicz
Współpraca scenograficzna: Barbara Drozdowska, Bogdan Zajączkowski
Rekwizyty: Krzysztof Gajewski, Eryk Roman Żuberek
Kostiumy: Krystyna Świecznik
Współpraca kostiumograficzna: Julita Bihun-Janicka, Monika Kruger, Bożena Maksim
Muzyka: Lech Janerka
Wykonanie muzyki: Lech Janerka, Dingh (zespół), Henryk Miśkiewicz
Konsultacja muzyczna: Grażyna Niewińska
Dźwięk: Aleksander Gołębiowski
Współpraca dźwiękowa: Kazimierz Siczek, Henryk Szurkowski
Imitator dźwięku: Stanisław Hojden
Montaż: Zygmunt Olejnik
Współpraca montażowa: Ewa Szulc, Danuta Gołębiowska
Charakteryzacja: Mirosława Wojtczak
Współpraca charakteryzatorska: Iwona Rzepka
Konsultacja: Bogusław Schaeffer, Wojciech Ziemiański
Efekty specjalne: Wacław Wiszniowski
Opracowanie graficzne: Mirosław Mentcel
Kierownictwo produkcji: Andrzej Stachecki
Kierownictwo produkcji II: Aelrun Goette, Halina Hamkało
Współpraca produkcyjna: Iwona Rabenda, Mariusz Saniewski
Kierownictwo planu: Wojciech Gęgotek, Thomas Glockner
Sekretariat grupy: Irena Ewy
Sekretariat planu: Maria Iwanowska
Administracja: Irena Kowalewska
Producent: Wiesław Saniewski, Christine Hamer
Produkcja: Saco Films Ltd., Projekt 4 Film (Berlin)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Sztuki, Agencja Produkcji Filmowej, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Deutscher Akademischer - Austauschdien, IBC
Atelier: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Wrocław)
Laboratorium: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Łódź)

Obsada:
Regina: Ewa Błaszczyk
Max: Piotr Fronczewski
Władek: Krzysztof Bauman

Henio: Henryk Niebudek
Jasio: Miłogost Reczek
Manfred: Frank Ciazynski
Gerda: Karin Duwel
Mańka: Ewa Ziętek
Scenarzysta Kamil Budziński: Bogusław Linda
Sylwia: Ewa Wencel
Krytyk Przywilej: Zbigniew Zapasiewicz
Widz na premierze: Aleksander Bardini
Jolka, kobieta w pociągu: Katarzyna Żak
Celnik w pociągu: Kazimierz Krzaczkowski
Mężczyzna w pociągu: Kazimierz Ostrowicz
Reżyser niemiecki, gość na przyjęciu: Edwin Petrykat
Polski skin w pociągu: Janusz Chabior
Kobieta w pociągu: Renata Pałys
Polski skin w pociągu: Robert Gonera
Polski skin w pociągu: Cezary Żak
Kierowca konsula na przyjęciu: Juliusz Rodziewicz

Berlin, rok 1990. Właśnie zburzono mur berliński, panuje atmosfera zbliżającego się zjednoczenia Niemiec. Na zaproszenie swych przyjaciół - aktorów, którzy od wielu już lat mieszkają za granicą, do Berlina przyjeżdża Max, polski reżyser teatralny. Zaczynają razem pracować. Usiłują zrealizować swoje marzenie: wystawić sztukę, której inscenizację uniemożliwiło wprowadzenie stanu wojennego dziesięć lat wcześniej. Sposób, w jaki gromadzą fundusze (sprzedawanie kawałków "historycznego" muru) i zmagają się z bezduszną machiną biurokracji, stanowi oś filmu. W swych wysiłkach czwórka bohaterów wspomagana jest przez Reginę, tłumaczkę obeznaną z miejscowymi zwyczajami i praktykami. Film dotyczy problemów artystów w nowej, komercjalizującej się rzeczywistości. Jest historią obcych, auslanderów, którzy chcą zrealizować swoje marzenia i ambicje poza ojczyzną. Porusza aktualne kwestie szowinizmu, ksenofobii i nienawiści do obcokrajowców, jaką odczuwają zarówno Niemcy, jak i Polacy.