Bluszcz

Twórcy:
Reż: Hanka Włodarczyk
Reżyser II: Andrzej Reiter
Współpraca reżyserska: Elżbieta Czajkowska, Piotr Hanuszkiewicz

Scenariusz: Anda Rottenberg, Hanka Włodarczyk
Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz
Reż: Bohdan Borewicz, Eugeniusz Gawrysiak, Andrzej Archacki
Operator Steadicam: Wit Dąbal
Scenografia: Andrzej Kowalczyk
Scenograf II: Barbara Kociuba
Współpraca scenograficzna: Ewa Tarnowska, Eugeniusz Cieśla
Dekoracja wnętrz: Bogdan Mozer
Współpraca dekoratorska: Aleksander Wańkowski, Tadeusz Jurkiewicz
Kostiumy: Ewa Krauze
Współpraca kostiumograficzna: Grażyna Pściuk, Wioleta Wojciechowska
Muz: Marek Bychawski
Dyrygent: Marek Bychawski
Konsultacja muzyczna: Igor Pogorzelski
Dźwięk: Igor Pogorzelski
Współpraca dźwiękowa: Zbigniew Przygodzki, Józef Tomporek
Efekty dźwiękowe: Zygmunt Nowak
Montaż: Barbara Grodner
Współpraca montażowa: Grażyna Gradoń, Grażyna Michalak
Charakteryzacja: Jolanta Szklarek
Współpraca charakteryzatorska: Barbara Mackiewicz
Opracowanie graficzne: Mirosław Mentcel
Ewolucje kaskaderskie: Jerzy Rogowski
Kierownictwo produkcji: Anna Gryczyńska
Kierownictwo produkcji II: Józef Wojakiewicz, Zbigniew Żmudzki
Współpraca produkcyjna: Grzegorz Łozowski, Anna Kryszkowska, Ola Badziak
Kierownictwo planu: Marek Wolski
Sekretariat planu: Ina Poleszczuk
Produkcja: Studio Filmowe (d. Zespół Filmowy) Perspektywa

Obsada:
Marta, przyjaciółka Kingi: Ewa Błaszczyk
Kinga Wiczewska: Monika Niemczyk
Urszula, sąsiadka Kingi: Grażyna Długołęcka

Jutka, przyjaciółka Kingi: Justyna Kulczycka
Ewa, przyjaciółka Kingi: Grażyna Szapołowska
Emilka, córka Kingi: Patrycja Rumińska
Andrzej, kochanek Kingi: Jan Englert
Stefan, były wykładowca Kingi: Zygmunt Hubner
Bogdan Wiczewski, były mąż Kingi: Tadeusz Huk
Lucek, partner Kingi: Wojciech Machnicki
Marek: Andrzej Owczarek
Wojtek: Jan Peszek
Danusia, przyjaciółka Kingi: Alicja Jachiewicz
Dentystka: Elżbieta Jasińska
Ala, przyjaciółka Kingi: Grażyna Krukówna
Magda, przyjaciółka Kingi: Bożena Rogalska
Jurek, mąż Urszuli: Jerzy Celiński
Prowadzący happening: Zbigniew Warpechowski
Naukowiec: Marek Wojciechowski
Gitarzysta: Bogumił Antczak, Róża Chrabelska, Przemysław Gintrowski
Dozorca w przedszkolu: Andrzej Herder, Kazimierz Iwiński, Grzegorz Kopański, Zygmunt Malawski
Żona Marka: Małgorzata Owczarek
Uczestnik sympozjum: Bogusława Pawelec, Agata Grodek, Monika Prajs, Marcin Owczarek, Wojciech Trzciński, Andrzej Krasicki

Trzydziestotrzyletnia Kinga rozwiodła się z mężem. Wychowanie córki sprawia jej coraz większe trudności. Nie potrafi ułożyć sobie życia z kochankiem. Przestaje wierzyć w sens swojej pracy.

Bierze urlop, by napisać książkę, lecz i ta próba kończy się fiaskiem. Agresją maskuje swe zagubienie i samotność. Jej brak trwałych zainteresowań i pasji oraz niekonsekwencja spotykają się z krytyką otoczenia. Sąsiadka Kingi, Urszula, zabija męża pijaka, ktory ją terroryzował. Lecz z nią też Urszula nie umie nawiązać kontaktu ani jej pomóc.


Krytyka interpretowała film Włodarczyk jako utwór feministyczny. Z perspektywy lat feminizm ów jawi się jednak jako wyciszony, łagodny, niemal samooskarżycielski. Autorka filmu zdaje się sugerować, że przesadne dążenia kobiet do wolności, niezależności, równouprawnienia obracają się przeciwko nim samym. W konsekwencji wywołują frustrację, poczucie osamotnienia i zawodu. Człowiek bowiem, zaś kobieta w szczególności ma naturę "bluszczu". Potrzebuje "opleść" się wokół kogoś innego, oprzeć się na nim, czasem sam służyć za oparcie. Bez tego życie traci cel, załamuje się hierarchia wartości, wykruszają ambicje. Pozostaje egzystencja nudna, szara, wypełniona rutyną. Wątek Kingi reżyserka przetkała motywem Urszuli - kobiety z nizin, dręczonej przez męża - pijaka. Jest to jakby inny wariant losów Kingi, zakończony aktem bezkompromisowego buntu. Jego skutki są wszakże identyczne - życiowa pustka.